Om os

Historien om virksomheden

2015 Generationsskifte Pernille Bruun-Larsen og Kim Mikkelmann overtager driften af virksomheden

 

Men det hele startede for rigtig lang tid siden....

 
Dalum. D. 25-02-1875
På denne dato fødtes Martin Christian Larsen, som eneste barn af Jens Larsen og Johanne Bruun.

Den unge og stræbsomme ”Larsen” blev udannet som Cykelsmed i slutningen af 1800 tallet
og efter nogle år som ansat i forskellige firmaer blev han, i 1904, selvstændig.
Med firmaet: ”Christian Larsen” på Sdr. Boulevard 156, blev han grundstenen til familieforetaget.
Den store satsning, ved at tilføje motorcykler i butikken, gjorde ham til en af datidens pioner!
Man må huske på, at i 1904 var det kun 3 år siden den første serieproducerede motorcykel i verden,
Indian, havde set dagens lys i USA. Firmaet blev således Danmarks første motorcykel butik!

Indian motorcykler var også hovedmærket i butikken, da Christian Larsen i 1928 overdrog firmaet til sønnen Einar Bruun-Larsen.
Samme år skiftede firmaet navn til: ”Einar Bruun-Larsen”

Einar Bruun-Larsens store lidenskab for motorsport, var stærkt medvirkende til at han sammen med faderen, blev en af initiativtagerne
til stiftelsen af Fyns Motor Sport, den 24-02-1924, efter en uoverensstemmelse mellem kørerne og den lidt ”finere” Fyns Stifts Motorklub.

Han var sammen med de 2 andre fynboer Karl og Helge Kruse, toneangivende inden for motorcykelsporten i perioden 1922 til 1938.  
Det blev til et utal af sejre og rekorder.
Han deltog i næsten alt - bare det gik stærkt. Bla.kan nævnes:
1929 Hurtigste tid København – Paris med sidevogn og 1927: Hurtigste tid på is. Med tiden 38 sekunder for 1000 meter. (95 km/t)

 
1924 var året hvor butikken kunne tilbyde den ny ”lette” Cleveland motorcykel. Her kunne man under rubrikken ”Særligudstyr” læse: Elektrisk lys!
Danskerne havde for alvor taget motorcyklen til sig og salget steg støt gennem tyverne og frem til midten af trediverne.
Ved 2. verdenskrigs ophør kom der igen gang i hjulene. Jawa og CZ var to af de nye mærker, som butikken kunne tilbyde. Det stigende salg gjorde at man måtte se sig om efter nye og større lokaler.

1951 flyttede butikken til den nye adresse Ansgargade nr. 1 og endnu et mærke blev tilføjet: BSA.

Sønnen Bent Bruun-Larsen, var nu også med i den daglige drift. Han havde, som faderen, også stor interesse for motorsporten, men havde fået ødelagt sin karriere, dels af krigen og det faktum at familien satte sig imod. Bent havde haft et par alvorlige styrt og var i 1947 også blevet far.
Men som han senere i livet sagde. ”Hvem spurgte mig? Da min far kørte!”

1966. Her kom den første japanske kvalitets motorcykel, eller ”riskoger” som de også blev kaldt, i butikken, nemlig Yamaha. Dette gør forretningen til den ældste Yamaha butik i Danmark. Ligesom i 1904 under Christian Larsen var firmaet fremsynet og troede på det nye!

1969. Einar Bruun-Larsen dør, efter at have drevet butikken i 41 år. Firmaet havde forinden skiftet navn til det nuværende E. Bruun-Larsen & Søn. Bent kørte nu 4. generation i stilling. Sønnen Per Bruun-Larsen, blev draget ind i den daglige drift. Sammen drev de firmaet videre gennem 70’erne. Endnu et japansk mærke blev tilføjet (Suzuki)
1976 flyttede forretningen til sin nuværende adresse Vesterbro 29-31

1980 Bent Bruun-Larsen dør kun 57 år gammel. Per stod nu i en alder af 32 år i spidsen for familie foretaget, sammen med sin hustru Kirsten. Senere i 1984 blev E. Bruun-Larsen & Søn også forhandler af Honda motorcykler.

Per var og er stadigt, som resten af familien bidt af motorsport!Motocross, blev hans helt store passion. Der er ikke mange baner i hele Europa, som han ikke har kørt på. Det er blevet til en del mesterskaber og sejre i de mange år som hans karriere strakte sig over.

1988 var året, hvor den helt lange tur skulle prøves - Paris-Dakar!
Optakten til dette løb, var faktisk bare en løs snak, hvor det ene ord tog det andet og - Vupti! - pludselig stod Per i spidsen for det allerførste danske motorcykel team, som skulle prøve ørkenens strabadser, på den 12.000 kilometer lange tur fra Paris til Dakar.

2010  er forretningen stadig drevet af Per og Kirsten, men 5. generation i familiedynastiet  er kommet på banen. Pernille Bruun-Larsen er fast medarbejder i firmaet,som forhandlede følgende mærker: Yamaha, Suzuki, Honda, PGO, Kymco, Vespa / Piaggio og som det nye tiltag i 2010, El Scootere og handicap hjælpemidler fra Lindebjerg.

2015 Generationsskifte Pernille Bruun-Larsen og Kim Mikkelmann overtager driften af virksomheden.