Den mørke ridder: Slip mørket løs med den næste generation af MT-09
Skarpere nyt look, forbedret kørestilling, intelligentteknologi
Den mest rendyrkede Hyper Naked
Lige som den originale Hyper Naked, der er født ud af the Dark Side of Japan, har MT-09 altidværet den reneste af alle MT-modellerne, med sin mørke, mystiske æstetisk og ydeevne, der fårsmilet frem og efterlader et varigt indtryk i enhver kører.
Den nyskabende MT-09 blev lanceret i 2013, blot et år efter at det 3-cylindrede CP3-motorkoncept først blev vist ophængt i et kompliceret wire-stel ved Motorcycle Show i Köln.
Den første MT-09 bragte ren følelse og spænding tilbage til motorcykelverdenen ogkickstartede Hyper Naked-revolutionen, som ændrede alt.
Den nyskabende MT-09 blev lanceret i 2013, blot et år efter at det 3-cylindrede CP3-motorkoncept først blev vist ophængt i et kompliceret wire-stel ved Motorcycle Show i Köln.
Den første MT-09 bragte ren følelse og spænding tilbage til motorcykelverdenen ogkickstartede Hyper Naked-revolutionen, som ændrede alt.
I 2024 har Yamaha bragt MT-09 op på det næste niveau af Darkness ved at kombinere intelligensog stil og perfektionere den skarpe renhed i the Dark Side of Japan.
Den nye MT-09 giver en endnu mere spændende køreoplevelse med ren adrenalin, aggressiv stilog førsteklasses specifi kationer med de nyeste teknologiske fremskridt.
Den nye MT-09 giver en endnu mere spændende køreoplevelse med ren adrenalin, aggressiv stilog førsteklasses specifi kationer med de nyeste teknologiske fremskridt.
Et årti med the Dark Side of Japan
Introduktionen af MT-09 markerede et skridt væk fra det konventionelle japanskemotorcykeldesign og introducerede en dristig, abstrakt ny retning for Yamaha inspireret af denunikke motorcykel-subkultur, der fi ndes på gaderne i Japans største byer.
MT-09, der er udtryk for en spændende ny æra for Yamaha, har et aggressivt design, et steldesignet til den mest adrætte håndtering og en momentstærk CP3-motor med æstetik ogydeevne, der er designet til at stimulere sanserne.
MT var den perfekte blanding af høj ydeevne, banebrydende teknologi og målrettetfunktionalitet, uden unødvendig kåbeplast, omsluttet i en kompakt aluminiumsramme ogudstyret med YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle).
Det nye daggry var ankommet, og The Dark Side of Japan blev sluppet løs over hele verden.
Introduktionen af MT-09 markerede et skridt væk fra det konventionelle japanskemotorcykeldesign og introducerede en dristig, abstrakt ny retning for Yamaha inspireret af denunikke motorcykel-subkultur, der fi ndes på gaderne i Japans største byer.
MT-09, der er udtryk for en spændende ny æra for Yamaha, har et aggressivt design, et steldesignet til den mest adrætte håndtering og en momentstærk CP3-motor med æstetik ogydeevne, der er designet til at stimulere sanserne.
MT var den perfekte blanding af høj ydeevne, banebrydende teknologi og målrettetfunktionalitet, uden unødvendig kåbeplast, omsluttet i en kompakt aluminiumsramme ogudstyret med YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle).
Det nye daggry var ankommet, og The Dark Side of Japan blev sluppet løs over hele verden.
Starten på en Hyper Naked-revolution
Gennem årene har MT-09 udviklet sig til en af de mest betydningsfulde og succesfulde modelleri Yamaha-serien, og har fået status som en af de mest ikoniske motorcykler i Yamahas historie.
Introduktionen af MT-09 blev hurtigt opfulgt af MT-07, en anden meget succesfuld motorcykel,der har etableret sig som markedsførende i mange år i træk.
Hyper Naked-segmentet er nu et af de vigtigste og succesfulde i Yamahas serie med i alt ottemodeller, der stiger i erfaringsniveau fra den begyndervenlige 125 cc MT-125 til seriens fl agskib,den 1000 cc store MT-10 SP.
Introduktionen af MT-09 blev hurtigt opfulgt af MT-07, en anden meget succesfuld motorcykel,der har etableret sig som markedsførende i mange år i træk.
Hyper Naked-segmentet er nu et af de vigtigste og succesfulde i Yamahas serie med i alt ottemodeller, der stiger i erfaringsniveau fra den begyndervenlige 125 cc MT-125 til seriens fl agskib,den 1000 cc store MT-10 SP.
Ny MT-09: Skarpere, renere og mere raffi neret
Et slankere og skarpere nyt look
MT-09 markerer sit 10-års jubilæum med et omfattende nyt design, der skal forstærke følelsenaf CP3's ikoniske momentstærke acceleration.
Designet for 2024 MT-09 er baseret på konceptet "3D Riding", så køreren kan bevæge sig merefrit på maskinen, og er inspireret af Yamahas YZ-motocrosscykler, som også kræver en høj gradaf frihed i kørestillingen.
Designkonceptet bag MT-09 har altid været "funktionel skønhed", så unødvendige funktioner erfjernet ud fra en "less is more"-tilgang. Hver detalje er blevet genovervejet for at forstærke MT-09's rendyrket aggressive udseende og maksimere en engageret køreoplevelse.
MT-09 markerer sit 10-års jubilæum med et omfattende nyt design, der skal forstærke følelsenaf CP3's ikoniske momentstærke acceleration.
Designet for 2024 MT-09 er baseret på konceptet "3D Riding", så køreren kan bevæge sig merefrit på maskinen, og er inspireret af Yamahas YZ-motocrosscykler, som også kræver en høj gradaf frihed i kørestillingen.
Designkonceptet bag MT-09 har altid været "funktionel skønhed", så unødvendige funktioner erfjernet ud fra en "less is more"-tilgang. Hver detalje er blevet genovervejet for at forstærke MT-09's rendyrket aggressive udseende og maksimere en engageret køreoplevelse.
Mere kompakt LED-forlygte
En ny LED-forlygte, der er omsluttet af et nydesignet hus, skaber mere sammenhængende linjermellem forlygten og benzintanken og er inspireret af MT'ens baggrund – blandingen af "Naked"og "Motard".
Den bifunktionelle LED-projektørforlygte er blevet forbedret med et lygteglas med en kompaktdiameter, som både er mindre og tyndere end den tidligere model, men som stadig giver enbred og kraftig lysstråle med bløde kanter til både nær- og fjernlys.
Klare dobbelte LED-positionslys giver et cool udseende med udstrålingen af koncentration, derfuldender MT-09's mere kompakte, skarpe og aggressive stil.
En ny LED-forlygte, der er omsluttet af et nydesignet hus, skaber mere sammenhængende linjermellem forlygten og benzintanken og er inspireret af MT'ens baggrund – blandingen af "Naked"og "Motard".
Den bifunktionelle LED-projektørforlygte er blevet forbedret med et lygteglas med en kompaktdiameter, som både er mindre og tyndere end den tidligere model, men som stadig giver enbred og kraftig lysstråle med bløde kanter til både nær- og fjernlys.
Klare dobbelte LED-positionslys giver et cool udseende med udstrålingen af koncentration, derfuldender MT-09's mere kompakte, skarpe og aggressive stil.
Stilen føres igennem til bagenden med en nydesignet LED-baglygte. Baglygten og bremselyseneer adskilt for at fl ugte med formen af nye udvendige glas. Og for at give hele bagenden etslankere udseende er det øverste baglygteglas rødt, mens det nederste er i røgfarvet finish.
Skarpere design af benzintank
En ny benzintank er designet til at fremme en mere engageret og fri kørestilling, samtidig medat den skarpe æstetik, der er blevet synonym med MT-navnet, bevares.
Den nye tank, der er fremstillet ved hjælp af en ny trykstøbningsmetode, giver en skarperekarakter med klart defi nerede kanter og aggresivt design, der er unik for MT-modellerne.
En ny benzintank er designet til at fremme en mere engageret og fri kørestilling, samtidig medat den skarpe æstetik, der er blevet synonym med MT-navnet, bevares.
Den nye tank, der er fremstillet ved hjælp af en ny trykstøbningsmetode, giver en skarperekarakter med klart defi nerede kanter og aggresivt design, der er unik for MT-modellerne.
En mere engageret køreoplevelse
Forstærket CP3-akustik
MT-09's brøl, der får smilet frem, er en af motorcyklens mest defi nerende egenskaber, som giveren følelse af ren adrenalin, hver gang gasrullen vrides rundt.
I overensstemmelse med Jin-Ki Kanno-fi losofi en om at stimulere kørerens sanser og få dem til atføle sig ét med motorcyklen var lyd en vigtig overvejelse i udviklingen af den nyeste EU5+ CP3-motor.
Den nye MT-09's lyd forstærkes yderligere af en revideret luftfi lterboks med to nydesignedeindsugningstragte, der fremhæver de højfrekvente lyde, samtidig med, at den lineæregasrespons opretholdes.
Denne lyd fremhæves derefter, især ved højere hastighed og omdrejninger, ved introduktionenaf et nyt akustikforstærkende gitter øverst på maskinen, der sørger for at levere CP3's potentelyd direkte til køreren.
Forstærket CP3-akustik
MT-09's brøl, der får smilet frem, er en af motorcyklens mest defi nerende egenskaber, som giveren følelse af ren adrenalin, hver gang gasrullen vrides rundt.
I overensstemmelse med Jin-Ki Kanno-fi losofi en om at stimulere kørerens sanser og få dem til atføle sig ét med motorcyklen var lyd en vigtig overvejelse i udviklingen af den nyeste EU5+ CP3-motor.
Den nye MT-09's lyd forstærkes yderligere af en revideret luftfi lterboks med to nydesignedeindsugningstragte, der fremhæver de højfrekvente lyde, samtidig med, at den lineæregasrespons opretholdes.
Denne lyd fremhæves derefter, især ved højere hastighed og omdrejninger, ved introduktionenaf et nyt akustikforstærkende gitter øverst på maskinen, der sørger for at levere CP3's potentelyd direkte til køreren.
Redefineret kørestilling
MT-09 er berømt for sin stabilitet og agilitet, og dette er blevet styrket med forbedretergonomi, som ændrer forholdet mellem styr, fodhvilere og sæde for at forbedrekørerkomforten og give større bevægelsesfrihed til forskellige kørestile, samtidig med at densportsbetonede, fremadlænede kørestilling fastholdes.
MT-09 er berømt for sin stabilitet og agilitet, og dette er blevet styrket med forbedretergonomi, som ændrer forholdet mellem styr, fodhvilere og sæde for at forbedrekørerkomforten og give større bevægelsesfrihed til forskellige kørestile, samtidig med at densportsbetonede, fremadlænede kørestilling fastholdes.
For at opnå dette er styrets position nu som udgangspunkt lavere, og køreren kan også vælgemellem to justerbare styrindstillinger afhængigt af fysik og personlige præferencer.Styrevinklen er også øget som følge af benzintanken med lavere profi l.
De nydesignede fodhvilere er 30,6 mm længere tilbage i forhold til den tidligere model og erblevet hævet med 9,5 mm, mens fodhvilerhøjden kan justeres til to forskellige positionerbaseret på kørerens præferencer. For at forbedre passagerkomforten er tandem-fodhvilerneogså blevet redesignet og er nu monteret under bagstellet.
De nydesignede fodhvilere er 30,6 mm længere tilbage i forhold til den tidligere model og erblevet hævet med 9,5 mm, mens fodhvilerhøjden kan justeres til to forskellige positionerbaseret på kørerens præferencer. For at forbedre passagerkomforten er tandem-fodhvilerneogså blevet redesignet og er nu monteret under bagstellet.
Detaljer betyder noget: Nye bremse- og gearpedaler
Hver eneste detalje på MT-09 blevet genovervejet for at forbedre køreoplevelsen yderligere.Bagbremsepedalen er blevet nydesignet og er nu fremstillet af smedet aluminium, mens tippenpå gearskiftepedalen er blevet markant fl adere for at reducere den nødvendige ankelbevægelseunder gearskift, hvilket giver en mere jævn betjening.
Hver eneste detalje på MT-09 blevet genovervejet for at forbedre køreoplevelsen yderligere.Bagbremsepedalen er blevet nydesignet og er nu fremstillet af smedet aluminium, mens tippenpå gearskiftepedalen er blevet markant fl adere for at reducere den nødvendige ankelbevægelseunder gearskift, hvilket giver en mere jævn betjening.
Separate kører- og passagersæder
For yderligere at øge følelsen af frihed har MT-09 nu et separat for- og bagsæde, der forbedrerbåde kørerpositionen og bekvemmeligheden, når man stiger af og på maskinen.
Trinnet mellem de to sæder fungerer også som et middel til at holde køreren fremadlænet overmaskinens front, når MT-09's moment slippes løs, mens det overordnede sædedesign forbedrerkørerens mobilitet.
Der er monteret et type-C USB-stik under kørersædet til opladning af elektronisk udstyr og tøjmed elektrisk opvarmning.
For yderligere at øge følelsen af frihed har MT-09 nu et separat for- og bagsæde, der forbedrerbåde kørerpositionen og bekvemmeligheden, når man stiger af og på maskinen.
Trinnet mellem de to sæder fungerer også som et middel til at holde køreren fremadlænet overmaskinens front, når MT-09's moment slippes løs, mens det overordnede sædedesign forbedrerkørerens mobilitet.
Der er monteret et type-C USB-stik under kørersædet til opladning af elektronisk udstyr og tøjmed elektrisk opvarmning.
Brembo radial mastercylinder: Lineær power, totalkontrol
For at kunne matche MT-09's stærke moment og acceleration forstærkes bremsekraften af en nyBrembo radial hovedcylinder, der bevæger sig i samme retning som bremsegrebet, hvilketresulterer i et lineært forhold mellem kørerinput og hydraulisk bremsetryk på de dobbelteforbremseskiver, der giver fremragende kontrol.
Derudover giver et nyudviklet, justerbart koblingsgreb køreren yderligere kontrol, når koblingenaktiveres.
For at kunne matche MT-09's stærke moment og acceleration forstærkes bremsekraften af en nyBrembo radial hovedcylinder, der bevæger sig i samme retning som bremsegrebet, hvilketresulterer i et lineært forhold mellem kørerinput og hydraulisk bremsetryk på de dobbelteforbremseskiver, der giver fremragende kontrol.
Derudover giver et nyudviklet, justerbart koblingsgreb køreren yderligere kontrol, når koblingenaktiveres.
Fuldt justerbar frontaffjedring og Bridgestone S23-dæk
MT-09's 41 mm KYB®-forgaff el har fuldt justerbar fjederforspænding, kompressionsdæmpningog returdæmpning og ændrede fabriksindstillinger, der som udgangspunkt giver fremragendestabilitet.
Designet af aff jedringen bagtil er blevet ændret, og den justerbare KYB®-bagdæmper giver enmere dynamisk følelse i sving, mens nye Bridgestone Battlax Hypersport S23 M-dæk giver etsuverænt vejgreb og let håndtering.
MT-09's 41 mm KYB®-forgaff el har fuldt justerbar fjederforspænding, kompressionsdæmpningog returdæmpning og ændrede fabriksindstillinger, der som udgangspunkt giver fremragendestabilitet.
Designet af aff jedringen bagtil er blevet ændret, og den justerbare KYB®-bagdæmper giver enmere dynamisk følelse i sving, mens nye Bridgestone Battlax Hypersport S23 M-dæk giver etsuverænt vejgreb og let håndtering.
Mere intelligent teknologi
5" TFT-farveskærm
2024 MT-09 er forsynet med udsøgt teknologi, der forbedrer den samlede pakke ogkøreoplevelse, men motorcyklen forbliver tro mod Dark Side of Japan-konceptet, mange hartaget direkte til hjertet.
En helt ny, 5" TFT-skærm i farver og bredformat giver køreren en attraktiv ny brugerfl ade medvalget mellem fi re forskellige temaer, der passer til en række forskellige køreoplevelser.
2024 MT-09 er forsynet med udsøgt teknologi, der forbedrer den samlede pakke ogkøreoplevelse, men motorcyklen forbliver tro mod Dark Side of Japan-konceptet, mange hartaget direkte til hjertet.
En helt ny, 5" TFT-skærm i farver og bredformat giver køreren en attraktiv ny brugerfl ade medvalget mellem fi re forskellige temaer, der passer til en række forskellige køreoplevelser.
Smartphone-tilslutningsmuligheder og navigation
Tilslutningsmulighederne leveres som standard på MT-09 via en indbygget CommunicationControl Unit (CCU), så kørerne får en beriget køreoplevelse og kan holde kontakten, mens dekører, ved at forbinde deres smartphone med maskinen via MyRide-appen. Ud over at kunne senotifi kationer om opkald og beskeder på 5" TFT-displayet tilføjes der en ny dimension, fordi mankan besvare opkald og høre musik via et Bluetooth-headset*. Når køreren er tilsluttet, er derogså adgang til det gratis Garmin StreetCross-navigationssystem, som vises på 5" TFT-instrumentbrættet.
Kørere kan også tilpasse TFT-displayet yderligere ved at sende billeder fra deres smartphone viaMyRide-appen ved hjælp af Information Transfer-funktionen.
Der er også mulighed for at levere strøm til eksterne enheder med det nye USB C-stik undersædet
Tilslutningsmulighederne leveres som standard på MT-09 via en indbygget CommunicationControl Unit (CCU), så kørerne får en beriget køreoplevelse og kan holde kontakten, mens dekører, ved at forbinde deres smartphone med maskinen via MyRide-appen. Ud over at kunne senotifi kationer om opkald og beskeder på 5" TFT-displayet tilføjes der en ny dimension, fordi mankan besvare opkald og høre musik via et Bluetooth-headset*. Når køreren er tilsluttet, er derogså adgang til det gratis Garmin StreetCross-navigationssystem, som vises på 5" TFT-instrumentbrættet.
Kørere kan også tilpasse TFT-displayet yderligere ved at sende billeder fra deres smartphone viaMyRide-appen ved hjælp af Information Transfer-funktionen.
Der er også mulighed for at levere strøm til eksterne enheder med det nye USB C-stik undersædet
Intuitiv ny konnektivitet
Nye integrerede styrekontakter giver køreren mulighed for at betjene den nye MT-09, herunderdet bredere funktionsudvalg inklusive smartphone-tilslutning, navigations- og kørselstilstandesamt gennemgang af de forskellige menupunkter.
Med tydelig, logisk og enkel udformning er knappernes form, bevægelse og ergonomiske layoutintuitivt designet, så kørere nemt kan skifte mellem de forskellige funktioner.
Nye integrerede styrekontakter giver køreren mulighed for at betjene den nye MT-09, herunderdet bredere funktionsudvalg inklusive smartphone-tilslutning, navigations- og kørselstilstandesamt gennemgang af de forskellige menupunkter.
Med tydelig, logisk og enkel udformning er knappernes form, bevægelse og ergonomiske layoutintuitivt designet, så kørere nemt kan skifte mellem de forskellige funktioner.
Kørselstilstande, der kan tilpasses med YamahaRide Control-indstillinger
Som noget nyt til 2024 kan MT-09-kørere nu tilpasse deres køreoplevelse via Yamaha RideControl (YRC) indstillinger, der giver mulighed for at vælge motorkraft-egenskaber og niveauetfor elektronisk indgriben efter præferencer og vejforhold.
Tre integrerede kørselstilstande, "Sport", "Street" og "Rain" har forskellige niveauer afindgriben, der passer til forskellige forhold, og suppleres af muligheden for at indstille toCustom-tilstande. Dette giver mulighed for at oprette specifi kke YRC-indstillinger, der passer tilbestemte situationer (vejr, sted osv.) ved at ændre niveauet for elektronisk støtte, såsom Power(PWR), Traction Control System (TCS) og LIF (Lift Control) – der alle kan indstilles direkte via MT-09's instrumentpanel eller ved hjælp af en smartphone via MyRide-appen.
Disse tilpassede indstillinger kan sendes til maskinen fra kørerens smartphone og er nemme atskifte imellem under kørslen med den helt nye konnektivitet.
Som noget nyt til 2024 kan MT-09-kørere nu tilpasse deres køreoplevelse via Yamaha RideControl (YRC) indstillinger, der giver mulighed for at vælge motorkraft-egenskaber og niveauetfor elektronisk indgriben efter præferencer og vejforhold.
Tre integrerede kørselstilstande, "Sport", "Street" og "Rain" har forskellige niveauer afindgriben, der passer til forskellige forhold, og suppleres af muligheden for at indstille toCustom-tilstande. Dette giver mulighed for at oprette specifi kke YRC-indstillinger, der passer tilbestemte situationer (vejr, sted osv.) ved at ændre niveauet for elektronisk støtte, såsom Power(PWR), Traction Control System (TCS) og LIF (Lift Control) – der alle kan indstilles direkte via MT-09's instrumentpanel eller ved hjælp af en smartphone via MyRide-appen.
Disse tilpassede indstillinger kan sendes til maskinen fra kørerens smartphone og er nemme atskifte imellem under kørslen med den helt nye konnektivitet.
Ekstra støtte fra avanceret 6-akset IMU for ultimativydeevne
I 2021 blev tredje generation af MT-09 den første Hyper Naked, der blev udstyret med denhøjteknologiske 6-aksede IMU, der er direkte udviklet fra R1.
Den 6-aksede IMU måler konstant accelerationen fremad, opad og venstre mod højre samtvinkelhastigheden i maskinens stigning, rulning og krøje og kan sende data i realtid til ECU'en,der styrer pakken med elektroniske kørerassistancer, herunder det nedlægningsfølsommeTraction Control System (TCS), Slide Control System (SCS) samt Lift Control System (LIF) forforhjulet og Brake Control System (BC).
Denne funktionspakke er yderligere forbedret til MT-09 2024 med tilføjelsen af en BSR (BackSlip Regulator), som giver stabilitet, når baghjulet låser under kraftig motorbremsning ved atkontrollere momentet – dette er især nyttigt i situationer, hvor det er vanskeligt at aktivereslipperkoblingen, f.eks. når grebet er lavt.
Fartpilot til afslappet kørsel
Ud over de omfattende elektroniske kørerassistancer er den nye MT-09 også udstyret medfartpilot, der forbedrer køreoplevelsen ved at tilbyde en mere afslappet mulighed formotorvejskørsel.
Når fartpiloten er aktiveret i tredje gear og derover, kan det justeres i intervaller på 1 km/t medet enkelt tryk på knappen eller gradvist øges ved at holde knappen inde. Systemet deaktiveres,når bremserne, koblingen eller gashåndtaget aktiveres.
Ud over de omfattende elektroniske kørerassistancer er den nye MT-09 også udstyret medfartpilot, der forbedrer køreoplevelsen ved at tilbyde en mere afslappet mulighed formotorvejskørsel.
Når fartpiloten er aktiveret i tredje gear og derover, kan det justeres i intervaller på 1 km/t medet enkelt tryk på knappen eller gradvist øges ved at holde knappen inde. Systemet deaktiveres,når bremserne, koblingen eller gashåndtaget aktiveres.
Blinklys med blødt klik og automatisk annullering
For at give en mere intuitiv og bekvem køreoplevelse vil et blødt tryk på blinklyskontakten fåblinklyset til at blinke tre gange, hvilket er praktisk til vognbaneskift, eller når der kun kræves enkort signalering. Et fuldt klik på kontakten vil resultere i kontinuerlige blink, indtil der er gået 15sekunder, og når motorcyklen har kørt mere end 150 meter.
En ny ESS-funktion (Emergency Stop Signal) reagerer på pludselig bremsning ved at tændehavariblinket for at advare bagvedkørende trafi kanter om, at der bremses hårdt op fra højhastighed i en nødsituation.
For at give en mere intuitiv og bekvem køreoplevelse vil et blødt tryk på blinklyskontakten fåblinklyset til at blinke tre gange, hvilket er praktisk til vognbaneskift, eller når der kun kræves enkort signalering. Et fuldt klik på kontakten vil resultere i kontinuerlige blink, indtil der er gået 15sekunder, og når motorcyklen har kørt mere end 150 meter.
En ny ESS-funktion (Emergency Stop Signal) reagerer på pludselig bremsning ved at tændehavariblinket for at advare bagvedkørende trafi kanter om, at der bremses hårdt op fra højhastighed i en nødsituation.
Tredjegenerations quickshifter
Den nye MT-09 er udstyret med en tredjegenerations quickshifter, som forbedrer kørslen ved atmuliggøre koblingsfri nedgearinger under acceleration og koblingsfri opgearinger underdeceleration.
For at bevare en naturlig kørefornemmelse vil tredjegenerations quickshifteren ikke fungere ivisse situationer, hvor motoromdrejningerne er ekstremt lave eller høje, samt når maskinenhverken accelererer eller decelererer. I disse tilfælde angiver quickshifter-ikonet på det nye TFT-display, om quickshifteren kan anvendes.
Den nye MT-09 er udstyret med en tredjegenerations quickshifter, som forbedrer kørslen ved atmuliggøre koblingsfri nedgearinger under acceleration og koblingsfri opgearinger underdeceleration.
For at bevare en naturlig kørefornemmelse vil tredjegenerations quickshifteren ikke fungere ivisse situationer, hvor motoromdrejningerne er ekstremt lave eller høje, samt når maskinenhverken accelererer eller decelererer. I disse tilfælde angiver quickshifter-ikonet på det nye TFT-display, om quickshifteren kan anvendes.
Tekniske højdepunkter
- Skarpere og mere kompakt udseende, herunder nydesignet, bi-funktionel LED-forlygte
- Ny 5" TFT-farveskærm med smartphonetilslutning og navigation
- Brugertilpasset køreoplevelse via YRC (Yamaha Ride Control)-indstillinger
- Ændring af YRC-indstillinger via smartphone med MyRide-appen
- Styr- og fodhvilerpositionen er ændret for at give en mere engageret køreoplevelse, derkan justeres i to positioner
- Separat ny sædeenhed
- Præcist udformet ny benzintank
- Akustikforstærkende gitter
- Den sidste nye 890 cc 3-cylindrede DOHC-væskekølede, 4-ventilede EU5+ CP3-motor
- 6-akset IMU med komplet pakke af nedlægningsfølsomme kørerassistance-systemer, nuinklusive BSR (Back Slip Regulator)
- Fartpilot
- Ny radial Brembo-mastercylinder
- Tredjegenerations quickshifter
- Ny Bridgestone Battlax Hypersport S23 M dæk
- Justerbar aff jedring for mere sporty kørsel
- CF-støbt letvægtsramme af aluminium
- Yamahas SpinForged hjul for mere adrætte køreegenskaber
- Justerbare bremse- og koblingsgreb
Farver, tilgængelighed og pris
Den nye MT-09 samt dens 35 kW-version kan fås i tre farver: Midnight Cyan, Icon Blue og TechBlack. Leveringsdato er i 2 kavartal 2024. Prisen for denne faktastike nyhed bliver kr. 143.990,-
Den nye MT-09 samt dens 35 kW-version kan fås i tre farver: Midnight Cyan, Icon Blue og TechBlack. Leveringsdato er i 2 kavartal 2024. Prisen for denne faktastike nyhed bliver kr. 143.990,-